Zestaw sprzęgła – dlaczego warto wybrać zestaw zamiast poszczególnych cześci

Na samo sprzęgło składa się określona grupa zespołu elementów, która jest w stanie połączyć dwa wały, mianowicie chodzi o wał napędowy oraz napędzany. Część ta, jak każda inna po dłuższym okresie eksploatacji potrzebuje wymiany lub naprawy – jednak w przypadku samochodów starszych jego naprawa może wynieść sporą część wartości takiego pojazdu. Do całkowitej awarii sprzęgła dochodzi bardzo rzadko, jego wyeksploatowanie objawia się w pojedynczych, coraz bardziej inwazyjnych krokach, dlatego też niezmiernie ważne jest śledzenie zachowań naszego samochodu.

Przymierzając się do wymiany sprzęgła, przede wszystkim, musimy określić, co dokładnie chcemy wymienić. Czy ma być to cały zestaw sprzęgła, czy może tylko tarcza sprzęgła? Decyzja oparta powinna być o stan uszkodzeń jakie przedstawia sprzęgło – jeśli nie posiadamy wystarczającej wiedzy w tym zakresie, najlepiej poradzić się profesjonalnego mechanika, który wyda optymalne zalecenie. Większość kierowców decyduje się na wymianę samej tarczy sprzęgła, co powodowane jest oszczędnością na zakupie w porównaniu z zakupem zestawu, jednakże nieodpowiednie dobranie tarczy do auta skończyć się może jego uszkodzeniem (pierwsze objawy to szarpnięcia skrzyni biegów) już po kilku przejechanych kilometrach. Zakupując odpowiednią tarczę należy zwrócić uwagę, zwłaszcza na jej możliwość pracy w temperaturach wysokich oraz wysoką odporność na ścieranie. Jeżeli zaś chodzi o zestaw sprzęgła to jego zakup pożądany jest w przypadkach, gdy dane auto ma już na liczniku przejechane kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Oczywiście, każdy producent ma inne dedykowane sugestie wymiany, których nie powinniśmy ignorować – zwłaszcza jeśli jeździmy często, intensywnie i zbyt agresywnie.

Całościowy zestaw do sprzęgła składa się z tarczy, docisku oraz łożyska. Jeśli auto wyposażone jest w dwumasowe koło zamachowe, również i z „dwumasu” (jest to, prosto mówiąc, rozbudowany tłumik drgań, który montowany jest w większej części współczesnych samochodów). Oczywiście, każdą część składającą się na zestaw jesteśmy w stanie kupić osobno, jednak należy zaznaczyć, iż wymiana pojedynczych części powinna odbywać się wyłącznie, gdy dojdzie w pojeździe do określonej usterki z nią związanej. Jeśli sprzęgło jest zużyte powinniśmy zadbać o wymianę kompletu sprzęgła – jego powolną degradację zaobserwować można przez proste symptomy, którymi mogą być:

  • problemy ze spokojnym i płynnym ruszaniem
  • trudności w trakcie zmiany na bieg pierwszy lub wsteczny, także wibracje podczas naciskania samego sprzęgła
  • pojazd ma problemy z przyśpieszaniem – w trakcie naciskania gazu – mimo rosnących obrotów silnika

Jak widać, gorszą pracę sprzęgła zaobserwować może zwyczajny kierowca, jednak nie zawsze objawy te wiązać się muszą z jego uszkodzeniem i potrzebą jego wymiany, a mogą świadczyć o zwyczajnej usterce. Aby być pewnym tego, co dzieje się w naszym pojeździe niezbędna będzie wizyta w warsztacie samochodowym, która pokieruje nasze przyszłe działania we właściwą stronę. Jeżeli zestaw sprzęgła okaże się zakupem potrzebnym, pamiętajmy, iż do jego wymiany powinno dojść wyłącznie w profesjonalnym warsztacie.

logo

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu
a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

RODZAJ CZĘŚCI
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

(Opcjonalnie) Zamiast numeru VIN załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego:

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Dziękujemy za przesłanie zapytania o ofertę.

Odpowiedzi udzielimy w ciągu 24 godzin po otrzymaniu e-maila.