Łożysko oporowe – Łożysko sprzegła
Czym jest łożysko oporowe?
Łożysko oporowe stanowi jeden z elementów, które są odpowiedzialne za włączanie oraz wyłączanie sprzęgła. W przypadku pojazdów mechanicznych, współpracuje ono z tuleją prowadzącą, która czyni możliwym umiejscowienie go (łożyska oporowego) w osi talerzowej docisku sprzęgła. Jeśli decydujemy się na serwisowanie lub całkowitą wymianę tej części, powinniśmy zwrócić uwagę także na to, w jakiej kondycji są inne elementy pojazdu. Mowa tutaj m.in. o: sprężynie pedału, układzie hydraulicznym czy też widełkach wyłączających.
Jaka jest zasadza działania łożyska oporowego?
Łożysko oporowe, może funkcjonować w prawidłowy sposób tylko wtedy, gdy użyje się tulei prowadzących. Jest tak, ponieważ zewnętrzna część tulei stanowi bieżnię, po której przesuwa się łożysko oporowe, a konkretnie jego korpus. Jeśli zależy nam na tym, aby układ sterowania sprzęgłem w naszym samochodzie pracował bez zarzutu, musimy zadbać o to, aby współpraca pomiędzy łożyskiem oporowym, a tuleją prowadzącą przebiegała należycie.
Z jakiego materiału wykonane jest łożysko oporowe?
Początkowo do tworzenia łożysk oporowych używano stopów brązu i węgla, które były mocowane na czopie wykonanym z żeliwa lub stali. Jednak rozwiązanie to okazało się być bardzo nieekonomiczne. Aby łożyska oporowe nie zużywały się tak szybko, zaczęto stosować łożyska kulkowe, które do dziś znajdują się w obiegu. W drugiej połowie XX w. do ich wytwarzania zaczęto używać tworzyw sztucznych, co przełożyło się bezpośrednio na zmniejszenie się ich wagi i znaczne wydłużenie żywotności.
Co jest najczęstszym powodem awarii łożysk oporowych?
Czasami zdarza się, że praca łożyska oporowego i tulei prowadzącej przestaje przebiegać prawidłowo, co jest bezpośrednią przyczyną wystąpienia niepoprawnego działania sprzęgła. Zwykle jest to wynik pojawienia się defektu mechanicznego na zewnętrznej powierzchni tulei prowadzącej (bieżni), co w konsekwencji prowadzi do wystąpienia nieprawidłowości również w jej układzie wewnętrznym. Wyrokiem na całości układu jest pojawienie się luzu promieniowego, który powoduje rozłączenie się łożyska oporowego ze sprężyną sprzęgła (usterka w dopasowaniu się do osi).
Awaria pracy układu sterowania sprzęgłem powoduje ślizganie się tarczy sprzęgłowej. Taka sytuacja jest bardzo niebezpieczna, ponieważ może prowadzić nawet do jej spalenia. Jeśli kierowca zauważył niepokojące oznaki pracy tego układu, powinien niezwłocznie go wymienić. Należy pamiętać, że na układ sterowania sprzęgłem składają się: łożysko oporowe oraz tuleja prowadząca.