Śruby sprzęgła i koła dwumasowego
Jeśli chcemy uniknąć w przyszłości kosztownych awarii sprzęgła, to warto zawsze sprawdzić stan śrub do sprzęgła, dzięki czemu unikniemy niepotrzebnych problemów.
Najpowszechniejszym elementem sprzęgła, które ulega awarii jest oczywiście dwumasowe koło zamachowe, które staje się coraz częściej częścią sprzęgła. W momencie gdy dojdzie do uszkodzenia, szybko wpłynie to na negatywną pracę sprzęgła, a także całej skrzyni biegów.
Kiedy wymieniamy już samo sprzęgło to warto sprawdzić nie tylko stan śrub do sprzęgła, ale także musimy dokładnie obejrzeć całe koło, ponieważ to ono ma główny wpływ na pracę i żywotność sprzęgła.
Co należy jeszcze zrobić przed wymianą sprzęgła?
Kiedy wymieniamy sprzęgło i chcemy je już zamontować to dokładnie musimy sprawdzić stan śrub mocujących, a także obejrzeć oraz wyczyścić całą powierzchnię roboczą. Gdy zobaczymy, że powierzchnia ma jakiekolwiek rowki czy inne uszkodzenia to niestety, ale podlega ona całej wymianie, ponieważ kół dwumasowych się nie obrabia.
Warto także dokładnie upewnić się, czy śruby mocujące docisk nie są zbyt długie, ponieważ mogą uszkodzić dwumasowe koło zamachowe. Podczas wymiany sprzęgła sprawdźmy także czujniki prędkości obrotowej oraz położenie samego wału.
Co jeszcze warto sprawdzić przy wymianie sprzęgła?
Przede wszystkim musimy zwrócić uwagę na olej na tarczy, ponieważ mogą one doprowadzać do bardzo poważnych problemów takich jak poślizgi równomierne i nierównomierne czy też sklejanie się tarczy oraz docisku. Dlatego przede wszystkim, kiedy wymieniamy sprzęgło należy skontrolować czy nawet wymienić uszczelniacz wału korbowego.
Kolejnym elementem, na który warto zwrócić uwagę jest łożysko pilotujące wałka sprzęgłowego, ponieważ jego uszkodzenie albo nieobecność będzie doprowadzać do bardzo poważnych awarii sprzęgła, co niestety przełoży się na wysokie koszty naprawy.
Podczas wymiany śrub do sprzęgła warto również sprawdzić widełki wysprzęglające oraz wałek, który je podpiera. W momencie gdy zauważymy, że widełki zostały pęknięte lub są skrzywione, to najlepiej od razu je wymienić, co pomoże uniknąć nieprzyjemnych awarii.
Musimy także sprawdzić luzy, które występują w mechanizmie wysprzęglania i jeżeli będą zbyt duże to będziemy mieli problem z niedostatecznym wysprzęglaniem. Natomiast w przypadku gdy podparcia widełek będą całkowicie zużyte lub będą posiadać wytarte miejsca to będzie dochodzić do bardzo ciężkiej pracy pedału sprzęgła oraz szarpania tarczy.
Warto zdecydować się na doświadczonego mechanika, który nie będzie nastawiony tylko na szybką wymianę, a pomoże nam dokładnie wycentrować sprzęgło, dzięki czemu będziemy mogli przez długi okres czasu cieszyć się jego bezawaryjnym działaniem.