Zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym

Wymiana koła dwumasowego to informacja, którą mechanik często może doprowadzić użytkowników samochodów do palpitacji serca. Jeśli jeszcze serwisant proponuje, żeby najlepiej wymienić zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym, większość kierowców już wie, że trzeba będzie głębiej sięgnąć do kieszeni. Tymczasem w dłuższej perspektywie czasu może się okazać, że ten jednorazowy wydatek przyniesie właścicielowi samochodu oszczędności.

Co to jest koło dwumasowe i kiedy najmocniej się zużywa?

Najprościej i najogólniej rzecz biorąc koło dwumasowe, to taki tłumik. Dzięki wydajnym sprężynom, zamontowanym między masą pierwotną a masą wtórną, koło dwumasowe ogranicza wszystkie wibracje generowane przez silnik. Do największego zużycia koła dwumasowego dochodzi podczas generowania ekstremalnych drgań przez jednostkę napędową, czyli w czasie gwałtownego ruszania i nagłego zwiększenia obrotów silnika. Część ta mocno eksploatuje się podczas jazdy na półsprzęgle i poruszaniu się w ruchu miejskim.

Kiedy wymieniać sprzęgło i dwumas?

Sprzęgło powinno się wymienić za każdym razem, kiedy wymieniamy koło dwumasowe. Nie jest to dużo większy wydatek, a daje kierowcy spokój i wyższą kulturę pracy silnika. W ofertach producentów można znaleźć zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym, który ułatwia sprawę wymiany.

Jakie są konsekwencje pozostawienia starego sprzęgła?

Na pewno bardzo kosztowne. Zużyte tarcze sprzęgła mogą mocno nagrzewać masę wtórną i doprowadzić do uszkodzenia koła dwumasowego, może dojść także do pęknięcia tarczy sprzęgła. W takich przypadkach niezbędna jest ponowna wymiana całego dwumasu, ponieważ skutki jazdy z uszkodzonym kołem dwumasowym mogą okazać się jeszcze cięższe dla domowego budżetu.

Dlaczego warto kupić zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym?

Dla mechaników ustawienie sprzęgła i koła dwumasowego w jednej osi to dodatkowa czynność. Niejednokrotnie potrzeba sporo czasu i doświadczenia, aby zrobić to poprawnie. Zamawiając zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym, skracamy czas pracy serwisanta i zmniejszamy szansę na niedokładne ustawienie obu elementów.

Czy istnieją modele samochodów, gdzie taki zestaw nie ma zastosowania?

W niektórych modelach samochodów stosowane są koła zamachowe DFC, czyli takie, w których koło dwumasowe zostało fabrycznie zespolone ze sprzęgłem. W takim przypadku montowanie zestawu sprzęgła z kołem dwumasowym nie jest potrzebne.

Nie należy zwlekać z wymianą koła dwumasowego i kiedy pojawią się pierwsze objawy takiej usterki, najlepiej natychmiast skierować się do mechanika. Koszt naprawy może nie należy do najniższych, ale konsekwencje niesprawnego dwumasu mogą być opłakane. Nie warto także szukać oszczędności, kupując najtańsze zestawy, ponieważ ich żywotność często jest dużo niższa, niż w tych markowych.

Zestaw sprzęgła z kołem

Można kupić zestaw z kołem dwumasowym oraz dla wybranych modeli samochodów zestaw sprzęgła z kołem sztywnym (zamiennik dla koła dwumasowego który jest zdecydowanie tańszy. W skład obu zestawów wchodzą wszystkie niezbędne do wymiany części eksploatacyjne.

Zestaw sprzęgła

W skład zestawu sprzęgła zazwyczaj wchodzi tarcza sprzęgła i docisk. Zestaw może zawierać również łożysko oporowe lub wysprzęglik centralny oraz śruby montażowe. Jest to komplet części rekomendowanych do wymiany za jednym razem.

Koło dwumasowe

Koło zamachowe złożone z dwóch kół masowych połączonych specjalnymi sprężynami. Koło dwumasowe jest stale połączone z wałem korbowym i wyrównuje pracę silnika tłumiąc drgania skrętne. Do koła dwumasowego dociskana jest tarcza sprzęgła co umożliwia przeniesienie napędu.

Tarcza sprzęgła

Tarcza sprzęgła to element przyjmujący największe przeciążenia podczas ruszania i zmiany biegów. To na tarczy przenoszone są wszystkie siły z silnika na skrzynię biegów. Jest to element który z czasem się ściera dlatego normalna jest wymiana eksploatacyjna tego elementu co 100 – 200 tys km.

Docisk sprzęgła

To element połączony z kołem zamachowym. Pomiędzy kołem zamachowym a dociskiem umieszczona jest tarcza sprzęgła. Docisk jest specjalnego rodzaju sprężyną (słoneczko) która dociska tarczę do koła zamachowego dzięki czemu możliwe jest przeniesienie napędu z silnika do skrzyni biegów.

Łożysko sprzęgła

Łożysko sprzęgła – inaczej łożysko oporowe, to element naciskający na docisk sprzęgła (słoneczko) dzięki czemu możliwe jest odłączenie tarczy od koła zamachowego i rozłączenie napędu. Łożysko wyciskowe zużywa się szybciej gdy często trzymamy nogę na wciśniętym sprzęgle.

Wysprzęglik

Wysprzęglik centralny to połączenie łożyska oporowego z siłownikiem sprzęgła. Jest to po prostu łożysko z układem hydraulicznym który pozwala odłączyć tarczę od koła zamachowego.

Siłownik sprzęgła

To hydrauliczny element który naciska na łożysko oporowe po wciśnięciu sprzęgła. W tym elemencie bardzo ważna jest szczelna praca pod ciśnieniem oraz odpowiedni skok pracy.
logo

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu
a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

RODZAJ CZĘŚCI
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

(Opcjonalnie) Zamiast numeru VIN załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego:

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Dziękujemy za przesłanie zapytania o ofertę.

Odpowiedzi udzielimy w ciągu 24 godzin po otrzymaniu e-maila.