Czym jest tarcza sprzęgła?

Aby dowiedzieć się, po co potrzebna jest w aucie tarcza sprzęgła, należy poznać wpierw jej definicję. Otóż, jest to przede wszystkim jeden z trzech podstawowych elementów – jak sama nazwa wskazuje – sprzęgła w układzie przeniesienia napędu auta. Tarcza jest zbudowana z tarczy nośnej z okładziną cierną i piasty zlokalizowanej na wielowypuście wałka sprzęgłowego. Większość tarcz są wyposażone w tak zwane tłumiki drgań, które ochraniają układ przed silnymi drganiami skrętnymi. Oprócz tarczy, do najważniejszych części należą również łożysko sprzęgła i docisk sprzęgła.

Charakterystyka tarczy sprzęgła

Tarcza sprzęgła jest w zasadzie elementem bardzo złożonym konstrukcyjnie. Oprócz tłumików, posiada ona również krawędzie tarczy nośnej, które są osadzone względem siebie nawet o parę stopni, co umożliwia wyeliminowanie przeciążeń i drgań powstających podczas gwałtownego sprzęgania, bądź zmiany pewnych wartości.  Element ten jest produkowany z włókien węglowych, włókien szklanych, bądź też materiałów organicznych. Niejednokrotnie do produkcji tarcz wykorzystuje się także okładziny ze spieków metalowych, które w szczególności sprawdzają się w mocno obciążanych układach sprzęgła, czyli między innymi w samochodach sportowych. Oprócz tego, posiada ona wycentrowany otwór frezowany. To właśnie za jego sprawą montuje się wałek sprzęgłowy. Tarcza sprzęgła musi spełniać pewne założenia – przede wszystkim powinna być odporna na ścieranie i pracę w wysokich temperaturach.

Dlaczego stosuje się tarczę sprzęgła?

Tarcza sprzęgła jest przede wszystkim stosowana ze względy na to, aby wyeliminować mocne szarpania w trakcie ruszania z miejsca. Niejednokrotnie również wybiera się modele, które posiadają wspomniany już tłumik drgań skrętnych, który ogranicza drgania przekładane z silnika (jednostki napędowej) na skrzynię biegów.

Kiedy wymienić tarczę sprzęgła?

Najczęściej tarczę sprzęgła wymienia się, kiedy jest – jak można się domyślić – mocno zużyta. Wówczas w trakcie ruszania z miejsca można odczuwać charakterystyczne szarpnięcia i drgania. Jest to znak, że tarcz jest mocno zniszczona i należy ją wymienić.

Rodzaje tarcz

W pojazdach samochodowych można znaleźć trzy typy tarcz – jedno-, dwu- i trzytarczową. Dwu- i trzytarczowe stosuje się w układach mocno obciążonych, czyli np. samochodach rajdowych, w których temperatura jest znacznie wyższa w stosunku do normalnej jazdy. Wówczas również – co ważne – tarcze najwyższej jakości odporne na ścieranie mogą zadecydować o zwycięstwie danego zawodnika.

logo

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu
a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

RODZAJ CZĘŚCI
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

(Opcjonalnie) Zamiast numeru VIN załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego:

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Dziękujemy za przesłanie zapytania o ofertę.

Odpowiedzi udzielimy w ciągu 24 godzin po otrzymaniu e-maila.