Koło dwumasowe

Koło dwumasowe – oprócz tego, że spełnia taką samą rolę jak zwykłe koło zamachowe – upłynnia dodatkowo pracę silnika oraz eliminuje drgania, które występują podczas jego pracy. Koło dwumasowe składa się z dwóch mas – pierwotnej i wtórnej. Zastosowanie tego rodzaju mechanizmu zwiększa komfort jazdy poprzez tłumienie drgań podczas ruszania autem oraz eliminacje szarpnięć podczas redukcji biegu. Równie ważną zaletą jest wydłużenie żywotności skrzyni biegów. Montuje się je w praktycznie wszystkich nowych autach z silnikiem diesla oraz w coraz większej ilości silników benzynowych.

Awarie koła dwumasowego

Żywotność mechanizmu wynosi zwykle między 160 000 km a 200 000 km, jednak nie jest to regułą i wpływa na to bardzo wiele czynników. Szybsze zużywanie się koła powoduje, np.

  • zbyt szybkie przyspieszanie na niskich obrotach,
  • gwałtowne operowanie pedałem gazu,
  • jazda na zbyt niskim biegu,
  • zbyt wolna jazda na wysokim biegu,
  • niezbyt płynna zmiana biegów,
  • jazda poniżej 1500 obrotów na minutę.

Objawy awarii koła dwumasowego

Różnią się one w zależności od modelu auta oraz silnika. W większości przypadków będą to:

  • przenoszenie wibracji na karoserie,
  • nierówna praca silnika,
  • drżenie gałki zmiany biegów,
  • szarpanie podczas jazdy, zwłaszcza podczas przyspieszania z małej prędkości,
  • występuje charakterystyczny dźwięk, w trakcie zmiany biegów, podczas puszczania sprzęgła,
  • wibracje silnika na jałowym biegu, a także podczas przyspieszania,
  • szarpanie auta przy ruszaniu,
  • brak płynności jazdy,
  • brak możliwości płynnej zmiany biegów,
  • wszelkie niepokojące odgłosy, dobiegające z okolic skrzyni biegów,
  • odczuwanie drżenia nadwozia,
  • powierzchnia dwumasy jest porysowana, występują pęknięcia oraz przebarwienia.

Jazda z uszkodzonym kołem dwumasowym jest niedopuszczalna. Może skończyć się to całkowitym uszkodzeniem skrzyni biegów oraz zniszczeniem układu napędowego, co w konsekwencji zwiększy znacznie koszty naprawy.

Koszty naprawy uszkodzonego koła dwumasowego

W ciągu ostatnich kilku lat ceny znacząco obniżyły się. Średnio za sam mechanizm trzeba zapłacić od 1 000 zł do 5 000 zł – oczywiście do tego należy doliczyć koszty pracy mechanika. Wiele osób, po zaobserwowaniu uszkodzenia koła, zastanawia się nad jego regeneracją, która potrafi być nawet 2-3 krotnie tańsza, niż zakup nowego dwumasu. Jednak warto wiedzieć, że taka regeneracja nie zawsze przynosi oczekiwane rezultaty. Ważne jest również to, że niesprawny dwumas niszczy wiele innych elementów pojazdu, dlatego oszczędzanie na naprawie, może tylko spotęgować koszty, jeśli uszkodzeniu ulegną kolejne elementy pojazdu.

logo

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu
a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

RODZAJ CZĘŚCI
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

(Opcjonalnie) Zamiast numeru VIN załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego:

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Dziękujemy za przesłanie zapytania o ofertę.

Odpowiedzi udzielimy w ciągu 24 godzin po otrzymaniu e-maila.