Zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym
Co to jest koło dwumasowe i kiedy najmocniej się zużywa?
Najprościej i najogólniej rzecz biorąc koło dwumasowe, to taki tłumik. Dzięki wydajnym sprężynom, zamontowanym między masą pierwotną a masą wtórną, koło dwumasowe ogranicza wszystkie wibracje generowane przez silnik. Do największego zużycia koła dwumasowego dochodzi podczas generowania ekstremalnych drgań przez jednostkę napędową, czyli w czasie gwałtownego ruszania i nagłego zwiększenia obrotów silnika. Część ta mocno eksploatuje się podczas jazdy na półsprzęgle i poruszaniu się w ruchu miejskim.
Kiedy wymieniać sprzęgło i dwumas?
Sprzęgło powinno się wymienić za każdym razem, kiedy wymieniamy koło dwumasowe. Nie jest to dużo większy wydatek, a daje kierowcy spokój i wyższą kulturę pracy silnika. W ofertach producentów można znaleźć zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym, który ułatwia sprawę wymiany.
Jakie są konsekwencje pozostawienia starego sprzęgła?
Na pewno bardzo kosztowne. Zużyte tarcze sprzęgła mogą mocno nagrzewać masę wtórną i doprowadzić do uszkodzenia koła dwumasowego, może dojść także do pęknięcia tarczy sprzęgła. W takich przypadkach niezbędna jest ponowna wymiana całego dwumasu, ponieważ skutki jazdy z uszkodzonym kołem dwumasowym mogą okazać się jeszcze cięższe dla domowego budżetu.
Dlaczego warto kupić zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym?
Dla mechaników ustawienie sprzęgła i koła dwumasowego w jednej osi to dodatkowa czynność. Niejednokrotnie potrzeba sporo czasu i doświadczenia, aby zrobić to poprawnie. Zamawiając zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym, skracamy czas pracy serwisanta i zmniejszamy szansę na niedokładne ustawienie obu elementów.
Czy istnieją modele samochodów, gdzie taki zestaw nie ma zastosowania?
W niektórych modelach samochodów stosowane są koła zamachowe DFC, czyli takie, w których koło dwumasowe zostało fabrycznie zespolone ze sprzęgłem. W takim przypadku montowanie zestawu sprzęgła z kołem dwumasowym nie jest potrzebne.
Nie należy zwlekać z wymianą koła dwumasowego i kiedy pojawią się pierwsze objawy takiej usterki, najlepiej natychmiast skierować się do mechanika. Koszt naprawy może nie należy do najniższych, ale konsekwencje niesprawnego dwumasu mogą być opłakane. Nie warto także szukać oszczędności, kupując najtańsze zestawy, ponieważ ich żywotność często jest dużo niższa, niż w tych markowych.