Siłownik sprzęgła, inaczej wysprzęglik jest umożliwiającym zmienianie biegów elementem układu sprzęgła. Wysprzęglik jest elementem montowanym we wszystkich samochodach wyposażonych w sterowane hydraulicznie sprzęgło. Wysprzęglik centralny sprzęgła działa na zasadzie ruchu tłoka, dzięki któremu możliwe jest przesunięcie łożyska oporowego oddziałującego z kolei na docisk sprzęgła. Gdy naciskamy pedał sprzęgła, łożysko oporowe wywiera nacisk na sprężynę tależową w docisku zwaną tez słoneczkiem i tarcza sprzęgła przestaje być dociskana do koła zamachowego. Bezawaryjna praca wysprzęglika jest możliwa nie tylko dzięki prawidłowo działającemu tłokowi wysprzęglika, istotna jest także sprawna pompa sprzęgła i działające bez zarzutu przewody hydraliczne. Awaria tych ostatnich może skutkować brakiem ciśnienia w obrębie układu sprzęgła lub wytwarzaniem jego niewystarczającej ilości.

Wysprzęglik sprzęgła objawy zużycia

O awarii wysprzęglika sprzęgła mogą świadczyć różne objawy, nie zawsze typowe, dlatego warto zwracać uwagę na najmniejsze szczegóły, które mogą świadczyć o jakichkolwiek nieprawidłowościach. W przypadku uszkodzenia innych elementów układu sprzęgła zdecydowanie łatwiej dostrzec niepokojące symptomy. Np. gdy awarii ulegnie pompa sprzęgła to łatwo możemy zauważyć wyciek w okolicach pedału sprzęgła. Uszkodzony siłownik sprzęgła objawia się wyciekami płynu w okolicy skrzyni biegów, co oznacza, iż nie możemy tego dostrzec bez podniesienia maski lub wchodzenia pod samochód. Na szczęście uszkodzony wysprzęglik i następujący w wyniku awarii wyciek płynu może zostać dostrzeżony także dzięki innym objawom. Awaria wysprzęglika sprzęgła oraz nieszczelność tłoka objawiają się utrudnieniami w trakcie włączania biegów, często wstecznego oraz pierwszego. Kolejny typowy objaw, świadczący o tym iż awarii uległ siłownik sprzęgła jest problem z załączaniem oraz rozłączaniem pedału sprzęgła, który do swojej normalnej pozycji wraca znacznie dłużej niż normalnie.

We współcześnie produkowanych samochodach osobowych często układ sprzęgła jest zintegrowany z układem hamulcowym. Warto pamiętać o tym, że w takim przypadku awaria jakiejkolwiek części w układzie hydraulicznym, może być wyjątkowo niebezpieczna i uniemożliwić hamowanie pojazdu. Dlatego należy zwracać uwagę na wszelkie symptomy mogące świadczyć o awarii układu sprzęgła i w przypadku jakichkolwiek wątpliwości niezwłocznie udać się do serwisu. Często doświadczony pracownik warsztatu jest w stanie na podstawie dostarczonych przez nas informacji oraz dokonania wstępnych testów i oględzin stwierdzić czy awaria dotyczy elementów układu sprzęgła czy też układu hamulcowego.

Najczęstsze usterki układu sprzęgła:

  • wyciek płynu hydraulicznego
  • utrata niezbędnych właściwości płynu hydraulicznego
  • awaria w obrębie uszczelnień układu, skutkująca zbyt niskim ciśnieniem w układzie

Awaria dotyka najczęściej jedną z poniższych części:

  • wysprzęglik sprzęgła
  • pompa sprzęgła
  • połączenie pompy sprzęgła z wysprzęglikiem centralnym

Uszkodzony wysprzęglik objawy

Jednym z objawów świadczących o tym, iż nastąpiła awaria wysprzęglika sprzęgła jest konieczność używania znacznie większej siły w celu włączenia biegów. Pierwszą czynnością, którą należy wykonać w celu zdiagnozowania awarii jest sprawdzenie poziomu płynu hydraulicznego w układzie. W przypadku gdy stwierdzimy jego ubytek musimy poszukać źródła wycieku.

Wszelkie nieszczelności układu hydraulicznego to początek, od którego najczęściej rozpoczyna się poważniejsza awaria. Kiedy układ nie może wytworzyć wystarczającego ciśnienia do rozłączenia sprzęgła to możemy spodziewać się że wkrótce zacznie brakować także płynu.

Najłatwiejszy do zdiagnozowania jest wyciek płynu z pompy sprzęgła. Wtedy można zauważyć ślady płynu hydraulicznego w okolicach pedału sprzęgła.

Kolejnym elementem, w obrębie którego może nastąpić wyciek płynu jest wysprzęglik objawy tego wycieku nie są jednak tak proste do zdiagnozowania. Chyba, że wysprzęglik został umieszczony przez producenta poza skrzynią – wtedy łatwiej wykryć w jego okolicy mokre ślady.

Jeżeli auto wyposażone jest w wysprzęglik centralny, to do wycieku płynu dochodzi wewnątrz skrzyni biegów co oznacza, iż trudno go zauważyć. Może zdarzyć się, iż nieszczelność i wyciek płynu dojdą do tego stopnia, iż będziemy mogli zauważyć mokre ślady pod samochodem. W takim przypadku konieczne jest sprawdzenie, czy płyn nie wydostaje się z miejsca łączenia silnika ze skrzynią biegów.

Wyciek z wysprzęglika centralnego to poważny problem. Płyn hydrauliczny sączący się z wysprzęglika może zniszczyć m.in. okładziny tarczy sprzęgła.

Uszkodzony wysprzęglik – czy zawsze należy wymienić wszystkie części układu sprzęgła?

Często w przypadku gdy uszkodzeniu uległ wyłącznie siłownik sprzęgła, właściciel pojazdu rozważa wymianę tylko tego jednego elementu. Specjaliści nie zalecają nigdy wymiany pojedynczych elementów układu sprzęgła. Zawsze, nawet gdy uszkodzeniu uległ tylko jeden element, należy kupić i wymienić za jednym razem kompletny zestaw sprzęgła. Takie rozwiązanie gwarantuje nie tylko idealne dopasowanie wszystkich części układu, także cena kompletnego zestawu jest znacznie korzystniejsza, niż kupowanie wszystkich jego elementów oddzielnie. Wymiana pojedynczych części takich jak wysprzęglik, okładziny tarczy sprzęgła czy pompa sprzęgła może szybko się zemścić. Często takie rozwiązanie kończy się na awarii kolejnych elementów układu i koniecznością dwukrotnego poniesienia wysokich kosztów naprawy, której cena może być zbliżona lub nawet wyższa od ceny samych wymienianych produktów. Wymiana sprzęgła jest nie tylko pracochłonna ale i czasochłonna w związku z czym często należy przygotować się na unieruchomienie pojazdu w warsztacie nawet na kilka dni.

Konieczność wymiany kompletnego zestawu wszystkich elementów sprzęgła a często także koła dwumasowego jest jedną z najdroższych napraw, z którymi przychodzi się zmierzyć się w trakcie eksploatacji pojazdu. Cena samej robocizny jest bardzo wysoka ponieważ wymaga przeprowadzenia wielu czynności serwisowych takich jak demontaż skrzyni biegów. Dlatego należy przygotować się nie tylko na wysokie koszty naprawy ale także na przynajmniej kilka dni bez naszego pojazdu.

Jednym z najlepszych sposobów na zaoszczędzenie na wymianie kompletnego zestawu sprzęgła (obejmującego wysprzęglik centralny) jest samodzielny zakup potrzebnych elementów i dostarczenie ich do serwisu dokonującego naprawy pojazdu. Wybierz sprawdzony sklep internetowy oferujący najwyższą jakość sprzedawanych produktów pochodzących od renomowanych – światowej klasy producentów takich jak LUK, Sachs, Valeo, Exedy czy Aisin. Cena kompletnego zestawu sprzęgła a nawet pojedynczych jego elementów takich jak siłownik sprzegła lub pompa sprzęgła w renowanym sklepie internetowym może być nawet dwukrotnie niższa, niż w przypadku produktów zamawianych bezpośrednio przez serwis. Samodzielny zakup elementów potrzebnych do naprawy awarii naszego pojazdu wcale nie jest trudny. Należy przede wszystkim zaopatrzyć się we wszystkie niezbędne dane, takie jak typ samochodu, pojemność i moc silnika oraz numer VIN. Na podstawie powyższych informacji możemy samodzielnie wyszukać wszelkie interesujące nas produkty w wyszukiwarce sklepu online. Jeżeli z jakiegoś powodu mamy wątpliwości co do wyboru konkretnych części warto skontaktować się z pracownikiem sklepu – telefonicznie lub online. Na podstawie udzielonych przez niego informacji łatwo wybierzesz i zamówisz interesujące Cię produkty. Samodzielny zakup sprawdzonych, dobrej jakości produktów spowoduje, iż cena naprawy awarii sprzęgła ulegnie znacznemu obniżeniu.

logo

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu
a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

RODZAJ CZĘŚCI
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

(Opcjonalnie) Zamiast numeru VIN załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego:

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Dziękujemy za przesłanie zapytania o ofertę.

Odpowiedzi udzielimy w ciągu 24 godzin po otrzymaniu e-maila.