Wysprzęglik centralny sprzęgła

Wysprzęglik jest częścią mechanizmu służącego do wyłączania sprzęgła, co jest konieczne między innymi podczas zmiany biegów. Jest to część powszechnie używana w obecnie produkowanych samochodach wyposażonych w hydrauliczny układ sterowania sprzęgłem. W starszych modelach samochodów używano innego mechanizmu z użyciem linki, która była połączona z pedałem sprzęgła i dźwignią. Jednak to rozwiązanie było zawodne, linka mogła się zerwać, poza tym musiała być ona poprowadzona w linii prostej. W nowych dużo bardziej skomplikowanych samochodach było to coraz trudniejsze ze względu na brak miejsca.

Dlatego zastąpiono ten mechanizm nowymi bardziej niezawodnymi układami hydraulicznymi. Można je podzielić na dwa podstawowe rodzaje: układ półhydrauliczny z wysprzęglikiem zewnętrznym i w pełni hydrauliczne wysprzęgliki centralne CSC. W układzie półhydraulicznym naciśnięcie pedału powoduje ruch tłoka w zamontowanej obok niego pompce, ruch ten ściska znajdujący się w układzie płyn hydrauliczny. Płyn ten przewodami płynie do wysprzęglika i powoduje nacisk na znajdujący się w nim tłok, który wysuwa się i naciska na specjalną dźwignię. Dźwignia ta przekazuje nacisk dalej do łożyska wyciskowego, które z kolei naciska na sprężynę talerzową tarczy dociskowej, co powoduje wyłączenie sprzęgła.

Układ z wysprzęglikiem centralnym działa bardzo podobnie z tą różnicą, że zmodyfikowano cały mechanizm i usunięto z niego dźwignię. Wysprzęglik jest w nim bezpośrednio połączony z łożyskiem wyciskowym. Ma to zalety w postaci uproszczenia całego układu, który składa się z mniejszej ilości części. Producenci samochodów chętnie stosują to rozwiązanie, ponieważ jest ono tańsze i zajmuje mniej miejsca. Dodatkowo ważną kwestią jest zmiana miejsca jego położenia, zamiast w okolicach sprzęgła jak w przypadku układu półhydraulicznego, znajduje się on bezpośrednio w jego obudowie. Ta modyfikacja z kolei ma istotną wadę w postaci utrudnienia do niego dostępu i powoduje konieczność wyjęcia skrzyni biegów przy wymianie.

Oznacza to, że jeżeli nasze auto posiada wysprzęglik centralny to jego wymiana jest skomplikowanym procesem, który powinien być przeprowadzony przez profesjonalistów. Z tego powodu zaleca się profilaktyczną wymianę tej części przy każdej wymianie sprzęgła, nawet jeżeli nie jest zepsuta. Należy pamiętać, że jakiekolwiek usterki układu hydraulicznego to poważna sprawa mocno wpływająca na bezpieczeństwo jazdy. Dlatego nie należy ignorować nieprawidłowego działania sprzęgła i wycieków płynu hydraulicznego.

 

logo

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu
a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

RODZAJ CZĘŚCI
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

(Opcjonalnie) Zamiast numeru VIN załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego:

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Dziękujemy za przesłanie zapytania o ofertę.

Odpowiedzi udzielimy w ciągu 24 godzin po otrzymaniu e-maila.