Czym jest tarcza sprzęgła?
Aby dowiedzieć się, po co potrzebna jest w aucie tarcza sprzęgła, należy poznać wpierw jej definicję. Otóż, jest to przede wszystkim jeden z trzech podstawowych elementów – jak sama nazwa wskazuje – sprzęgła w układzie przeniesienia napędu auta. Tarcza jest zbudowana z tarczy nośnej z okładziną cierną i piasty zlokalizowanej na wielowypuście wałka sprzęgłowego. Większość tarcz są wyposażone w tak zwane tłumiki drgań, które ochraniają układ przed silnymi drganiami skrętnymi. Oprócz tarczy, do najważniejszych części należą również łożysko sprzęgła i docisk sprzęgła.
Charakterystyka tarczy sprzęgła
Tarcza sprzęgła jest w zasadzie elementem bardzo złożonym konstrukcyjnie. Oprócz tłumików, posiada ona również krawędzie tarczy nośnej, które są osadzone względem siebie nawet o parę stopni, co umożliwia wyeliminowanie przeciążeń i drgań powstających podczas gwałtownego sprzęgania, bądź zmiany pewnych wartości. Element ten jest produkowany z włókien węglowych, włókien szklanych, bądź też materiałów organicznych. Niejednokrotnie do produkcji tarcz wykorzystuje się także okładziny ze spieków metalowych, które w szczególności sprawdzają się w mocno obciążanych układach sprzęgła, czyli między innymi w samochodach sportowych. Oprócz tego, posiada ona wycentrowany otwór frezowany. To właśnie za jego sprawą montuje się wałek sprzęgłowy. Tarcza sprzęgła musi spełniać pewne założenia – przede wszystkim powinna być odporna na ścieranie i pracę w wysokich temperaturach.
Dlaczego stosuje się tarczę sprzęgła?
Tarcza sprzęgła jest przede wszystkim stosowana ze względy na to, aby wyeliminować mocne szarpania w trakcie ruszania z miejsca. Niejednokrotnie również wybiera się modele, które posiadają wspomniany już tłumik drgań skrętnych, który ogranicza drgania przekładane z silnika (jednostki napędowej) na skrzynię biegów.
Kiedy wymienić tarczę sprzęgła?
Najczęściej tarczę sprzęgła wymienia się, kiedy jest – jak można się domyślić – mocno zużyta. Wówczas w trakcie ruszania z miejsca można odczuwać charakterystyczne szarpnięcia i drgania. Jest to znak, że tarcz jest mocno zniszczona i należy ją wymienić.
Rodzaje tarcz
W pojazdach samochodowych można znaleźć trzy typy tarcz – jedno-, dwu- i trzytarczową. Dwu- i trzytarczowe stosuje się w układach mocno obciążonych, czyli np. samochodach rajdowych, w których temperatura jest znacznie wyższa w stosunku do normalnej jazdy. Wówczas również – co ważne – tarcze najwyższej jakości odporne na ścieranie mogą zadecydować o zwycięstwie danego zawodnika.