W dzisiejszym poradniku zajmiemy się tematyką kół dwumasowych. Sprawdzimy od kiedy wykorzystywane jest to rozwiązanie, jakie są jego zalety i wady, oraz jak wpływa na sposób prowadzenia samochodu. Jako przykład posłuży nam jeden z nowoczesnych pojazdów od Hyundaia – model ix35. Ponieważ w nowych autach koła dwumasowe, potocznie zwane dwumasami, są już standardem, wybór takiego samochodu do testów wydaje się nam najlepszym wyjściem z sytuacji.
Koło dwumasowe – czym właściwie jest?
Zacząć należałoby od tego, gdzie w ogóle znajduje się tak zwana dwumasa. Otóż jest ona elementem sprzęgła ciernego, które posiada każde auto ze skrzynią manualną. Zastąpiła starsze rozwiązanie, jakim było zwykłe koło zamachowe, będące jedną, zwartą masą wirującą. Koło dwumasowe w Hyundai ix35 nie różni się specjalnie od rozwiązań z innych modeli samochodów. Jest przymocowane na stałe do wału korbowego silnika. Natomiast w trakcie jazdy, tarcza sprzęgła odbiera od niego napęd. Przede wszystkim jednak jego rolą jest tłumienie drgań skrętnych. To w założeniu ma znacznie podnieść komfort prowadzenia auta.
Dlaczego nie stosuje się już zwykłych kół zamachowych?
Dawniej tłumik drgań skrętnych znajdował się w tarczy sprzęgła. Spełniał dobrze swoją rolę, gdy w samochodach montowano głównie silniki wolnossące, które nie rozwijały bardzo dużych wartości momentu obrotowego. Jednak dzisiaj królują jednostki turbodoładowane, które – zwłaszcza gdy są dieslami – dysponują tak ogromną siłą napędową, że powyższe rozwiązanie już nie wystarczało. W tarczy nie można było zamontować mocniejszego tłumika drgań. Postanowiono więc przenieść go do koła zamachowego, co umożliwiło zwiększenie rozmiarów i polepszenie parametrów pracy, spełniając wymagania współczesnych jednostek napędowych.
Wady i zalety dwumasy
Sprawdzamy teraz jak rozwiązanie to zostało przyjęte przez kierowców. Postanowiliśmy stworzyć listę wad i zalet, które tyczą się głównie kół dwumasowych w Hyundai ix35, ponieważ użytkowników tego samochodu pytaliśmy o zdanie. Niemniej można śmiało odnieść te dane również do innych modeli i marek.
Zalety:
– łatwość ruszania bez szarpnięć
– mniejsze szarpnięcia przy zmianie biegów
– większa elastyczność silnika
– zwiększony komfort prowadzenia
Wady:
– wrażliwość na nieodpowiedni styl jazdy
– skomplikowana budowa
– niska trwałość
– wysoka cena
Pomimo podobnego stosunku liczby wad do liczby zalet, użytkownicy wskazują przede wszystkim na fakt, że dwumasy są nietrwałe a ich naprawa bądź wymiana bardzo kosztowna. Trudno się z tym faktem nie zgodzić, biorąc pod uwagę że czasami objawy zużycia pojawiają się jeszcze przed przekroczeniem 100 tysięcy kilometrów od zakupu. Niestety, cena samego koła dwumasowego do Hyundai ix35 to kilka tysięcy złotych.
Powrót do korzeni
Użytkownicy, którzy doświadczyli już ogromnych kosztów związanych z wymianą uszkodzonej dwumasy zastanawiają się, czy zamiast niej nie można by wrócić do standardowego koła zamachowego jednomasowego. Specjaliści ze sklepu internetowego sprzeglo.com.pl twierdzą, że jest to jak najbardziej możliwe. Dla bardzo wielu modeli samochodów możemy zakupić komplet elementów sprzęgła z tradycyjnym kołem zamachowym. Po jego zamontowaniu raz na zawsze problem z awaryjnością dwumasy zostanie zażegnany. Co więcej, zestaw ten jest też o wiele tańszy.
Mamy nadzieję, że wystarczająco dobrze i obrazowo opisaliśmy kwestię budowy i działania dwumasy. Nasz poradnik powinien przydać się nie tylko tym, którzy posiadają koło dwumasowe w Hyundai ix35, ale praktycznie w każdym współczesnym jak i nieco starszym samochodzie. Jeśli szykuje nam się wymiana sprzęgła, warto rozważyć zakup części w internecie, na przykład na sprzeglo.com.pl. Ceny w sieci są od kilku do kilkunastu procent niższe, co przy dużych kwotach może dać nam zauważalne oszczędności.