Docisk sprzęgła
Gdzie znajduje główne zastosowanie docisk sprzęgła?
Docisk sprzęgła to niezwykle istotny element. Jego podstawowym zadaniem jest stwarzanie odpowiedniej siły tarcia w miejscach. które z nim współpracują. Chodzi głównie o to, aby zapobiec sytuacji, w której docisk sprzęgła w naszym samochodzie byłby zbyt słaby, ponieważ takie okoliczności sprzyjają sytuacji w której występuje zjawisko względnego poślizgu, czego nieuniknioną konsekwencją jest szybszy czas zużycia segmentów pary ciernej, na które składa się tarcza docisku oraz tarcza sprzęgła. Można więc powiedzieć, że docisk sprzęgła jest elementem, który jest odpowiedzialny za prawidłową pracę pary ciernej.
Jak zbudowany jest docisk sprzęgła?
Docisk sprzęgła składa się z kilku elementów. Pierwszy z nim stanowi pokrywa sprzęgła, która jest jednocześnie jego częścią zewnętrzną. Z kolei ona przymocowana jest do koła zamachowego przy pomocy odpowiedniego rodzaju śrub. Pokrywa sprzęgła jest połączona z tarczą docisku za pośrednictwem sprężyny płytkowej, która umożliwia wspólne działanie dla niej wraz z tarczą sprzęgłową. Całość tejże współpracy oparta jest o zastosowanie zasady tarcia.
Budowa oraz sposób działania wałków rozrządu.
Pokrywa sprzęgła, czyli zewnętrza część docisku sprzęgła, jest przytwierdzona do koła zamachowego. Znajduje się ono na wale korbowym silnika i jest połączone z pierścieniem docisku za pomocą sprężyny. Ten z kolei działa wykorzystując zasadę tarcia i działa wspólnie z tarczą sprzęgła, która znajduje się na wałku sprzęgłowym skrzyni biegów samochodu.
Jak dochodzi do rozłączenia się tarczy docisku z tarczą sprzęgła?
Do rozłączenia się tarczy docisku i tarczy sprzęgła dochodzi w chwili, gdy wciśnie się pedał sprzęgła. Całość tego procesu jest normowana poprzez łożysko oporowe. Jest ta, ponieważ łożysko oporowe powoduje wytworzenie się nacisku na sprężynę talerzową, co jest wynikiem jej charakterystycznej budowy, a także faktu, że łożysko oporowe przesuwa się osiowo.
Jeśli mamy jednak do czynienia z wręcz przeciwną sytuacją, czyli zwolnieniem pedału sprzęgła, to należy wiedzieć, że ona również ma bezpośredni związek z naciskiem sprężyny dociskowej. W chwili gdy dochodzi do włączenia pary ciernej, zwalnia się również nacisk sprężyny dociskowej, a to w konsekwencji prowadzi do jednoczesnego dociśnięcia ciernych elementów sprzęgła.
Nie trzeba zatem być mechanikiem samochodowym, aby zauważyć, że docisk sprzęgła stanowi nierozerwalną część budowy sprzęgła. Ta część ma potężne znaczenie dla prawidłowego działania tego komponentu.