Łożysko oporowe, inaczej zwane łożyskiem wyciskowym, jest częścią sprzęgła samochodowego umożliwiającą jego włączanie i wyłączanie. Jego nazwa pochodzi od pokonywania oporów centralnej sprężyny talerzowej docisku. Spotykane zarówno w układach mechanicznych jak i hydraulicznych sterowania sprzęgłem jest ono ważnym, aczkolwiek prostym elementem o którym jednak rzadko pamiętamy. Jego żywotność jest bardzo zbliżona do żywotności samego sprzęgła, jednak istnieją przypadki wcześniejszego zużycia, spowodowane np. trzymaniem wciśniętego pedału sprzęgła po zatrzymaniu się na światłach.

Czym jest łożysko oporowe?

Łożysko oporowe, to po prostu łożysko kulkowe. Jego powierzchnia czołowa może być wypukła lub płaska. W starszych konstrukcjach stosowano łożyska kulkowe wzdłużne z czasem zastąpiono je jednak wahliwymi, które muszą posiadać odpowiedni luz, czyli nie stykać się z tzw. listkami sprężyny talerzowej. Obecnie spotyka się je w postaci skośnego łożyska kulkowego, a w nowoczesnych samochodach spotykane są tzw. łożyska prowadzone centralnie (z luzem lub współbieżne).

Jak rozpoznać pierwsze oznaki awarii?

Często występującym symptomem jest szum pojawiający się po naciśnięciu pedału sprzęgła, jednakże łożysko jeszcze przez jakiś czas może działać normalnie. Przyczyną szumów jest uszkodzenie powierzchni czołowej łożyska. Specjaliści ze sklepu sprzegla24.pl radzą jednak, by nie zwlekać z wymianą, ponieważ stare łożysko może ulec zatarciu, a następnie całkowitemu zniszczeniu. Może ucierpieć również i sama sprężyna centralna, której usterka objawia się szarpaniem sprzęgła. W najgorszym przypadku, czyli gdy dojdzie do całkowitego zniszczenia łożyska wyciskowego nie udaje się rozłączyć napędu (wrzucić biegu jałowego).

Gdzie szukać uszkodzeń?

Poza zatarciem łożyska, częstą usterką jest również uszkodzenie powierzchni tulei prowadzącej. Aby układ działał prawidłowo w miejscu jej styku z łożyskiem oporowym nie mogą występować żadne ubytki, ani ogniska korozyjne. Kolejnym elementem układu wymagającym sprawdzenia są widełki wysprzęglacza, które aktywowane są za pomocą linki albo siłownika, oraz wsparte na wałku lub łożysku kulistym. Ich stan należy sprawdzać każdorazowo przy serwisowaniu sprzęgła, ponieważ da się do nich dotrzeć jedynie gdy skrzynia biegów jest zdemontowana, a sam demontaż skrzyni biegów kosztuje mniej więcej tyle ile wymiana sprzęgła. Miejscem wymagającym skontrolowania, są zazębienia widełek z łożyskiem. Wyeksploatowane widełki mogą stwarzać problemy z włączaniem oraz wyłączaniem sprzęgła.

Jak powinna wyglądać naprawa?

Niesprawność układu skutkuje ślizganiem się sprzęgła, co z czasem prowadzi nawet do spalenia jego tarczy. Eksperci z sprzegla24.pl podkreślają, że po wykryciu usterki związanej z łożyskiem oporowym, należy koniecznie wymienić je wraz z tuleją prowadzącą. Niepoprawne działanie jednego elementu skutkuje uszkodzeniem pozostałych, np. stare łożysko oporowe może przyczynić się do uszkodzenia nowego sprzęgła, co generuje dodatkowe koszty. Cena samego łożyska nie jest wysoka, jednak zależy od marki i modelu samochodu- przeważnie jest to koszt kilkudziesięciu złotych.

Reasumując; kiedy tylko zauważymy niepokojące objawy, nie powinniśmy długo zwlekać. Wymiana tej niedrogiej części może uchronić nas od unieruchomienia samochodu w najmniej spodziewanym momencie, a co za tym idzie również od dużo wyższych kosztów naprawy całego układu sterowania sprzęgłem.

logo

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu
a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

RODZAJ CZĘŚCI
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

(Opcjonalnie) Zamiast numeru VIN załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego:

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Dziękujemy za przesłanie zapytania o ofertę.

Odpowiedzi udzielimy w ciągu 24 godzin po otrzymaniu e-maila.