Linka sprzęgła to element odpowiedzialny za sterowanie sprzęgłem w układzie mechanicznym. Przenosi siłę działającą na pedał do dźwigni sprzęgła. W jaki sposób rozpoznać, że linka się zerwała? Zdiagnozowanie tego problemu nie jest trudne – dochodzi do stałego złączenia sprzęgła, a my nie jesteśmy w stanie zmienić biegów. Gdy linka się zrywa, nie mamy większego wyboru – musimy wymienić tę część na nową. Aby wydłużyć żywotność linki, należy ją odpowiednio wyregulować. Jest to istotne, gdyż nieodpowiednio wyregulowana linka może znacząco wpłynąć na większe zużycie a nawet usterkę samego sprzęgła.

Regulacja linki sprzęgła

Regulację linki sprzęgła przeprowadzamy tylko w wypadku, gdy pedał sprzęgła „bierze” zbyt wysoko lub gdy sprzęgło się ślizga. Ślizganie się sprzęgła objawia się rosnącymi obrotami silnika przekładającymi się na niewielkie przyspieszenie podczas dodawania gazu.

Jak sprawdzić stan sprzęgła? Dobrym sposobem jest zatrzymanie się na górce, wciśnięcie gazu i dość energiczne puszczenie pedału sprzęgła. Jeśli silnik nie zgaśnie, może to wskazywać na konieczność wymiany całego zestawu sprzęgła na nowy. Najpierw jednak warto spróbować je wyregulować – być może pozwoli nam to zaoszczędzić sporo pieniędzy.

Poniżej przedstawiamy jak wyregulować sprzęgło w autach wyposażonych w sprzęgła sterowane linką (bez samoregulatora):

  • Regulację przeprowadzamy tylko w momencie gdy silnik jest zimny – chcemy uniknąć poparzenia.
  • Na początku zlokalizujmy linkę sprzęgła – wystaje ona z obudowy skrzyni biegów. Na jej końcu zauważymy gwint. Na gwint nakręcona jest nakrętka, którą reguluje się położenie pedału sprzęgła.
  • Chwyć za linkę (nie za pancerz!), pociągnij ją do siebie i dokręć nakrętkę w prawo. Następnie siadając za kierownicą i wciskając kilka razy pedał sprzęgła obserwuj, do jakiej pozycji powraca. Przy prawidłowo wyregulowanej lince przyjmuje się, że pedał powraca do pozycji nieco wyższej niż pedału hamulca.
  • Linkę sprzęgła i jej wyregulowanie należy przetestować także w warunkach drogowych – jeśli nie możesz zmienić biegów, najprawdopodobniej wkręciłeś nakrętkę zbyt luźno. Jeśli jest ona z kolei wkręcona zbyt mocno, sprzęgło będzie się ślizgać.

regulacja linki sprzęgła

Jazda z niewyregulowaną linką sprzęgła prowadzi do szybkiego zużycia sprzęgła lub kończy się jego spaleniem, a w najgorszym przypadku – uszkodzeniem skrzyni biegów. Warto przy tym podkreślić, że naturalnym objawem zużycia się linek sprzęgłowych jest ich rozciągnięcie pod wpływem długotrwałej pracy oraz temperatury. Regulacja linki sprzęgła to dobry sposób na wydłużenie żywotności elementu i usprawnienie pracy całego układu.

Jeśli zauważymy, że sprzęgło w naszym aucie ślizga się lub „wysoko bierze”, warto pokusić się o jego regulację, która daje szansę na przedłużenie jego żywotności. Pamiętajmy jednak, że sprzęgło jest częścią, która wskutek eksploatacji ulega zużyciu. Często więc okazuje się, iż problem może zostać rozwiązany jedynie poprzez wymianę zużytych podzespołów sprzęgła.

Wymiana linki sprzęgła

Wymiana linki sprzęgła to dość łatwe zadanie, które powinno nam się udać wykonać samodzielnie poza warsztatem samochodowym. Wymiana wymaga odrobiny zdolności manualnych, trochę czasu i cierpliwości oraz zestawu kluczy i podnośnika.

Aby wymienić linkę sprzęgła, musimy zacząć od podniesienia samochodu i zdjęcia koła od strony kierowcy. Przydatna może okazać się podpora (taka jak drewniany klocek) do podstawienia pod samochód w celu ustabilizowania. Demontujemy nadkole, regulację sprzęgła, mocowanie linki, a następnie wyciągamy uszkodzoną linkę z dźwigni i ucha do mocowania pancerza. Sprawnie wyciągamy też drugą stronę linki z otworu od strony silnika.

Aby zamocować nową część, przez ten sam otwór od strony silnika mocujemy nową linkę, dokręcamy kołnierz a gwintowaną końcówkę linki sprzęgła przekładamy przez otwór w jednostce napędowej i naciągamy gumową osłonę. Kolejno linka sprzęgła powinna zostać przełożona przez otwór do dźwigni sprzęgła i wyregulowana przez odpowiednie dokręcenie metalowej nakrętki.

logo

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu
a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

RODZAJ CZĘŚCI
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

(Opcjonalnie) Zamiast numeru VIN załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego:

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Dziękujemy za przesłanie zapytania o ofertę.

Odpowiedzi udzielimy w ciągu 24 godzin po otrzymaniu e-maila.